Doorgaan naar hoofdcontent

Gamestudio Het Klokhuis


Het Klokhuis heeft een nieuwe Gamestudio beschikbaar gemaakt. Hiermee kunnen kinderen zelf eenvoudige platformgames maken.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Tijdlijn in Padlet

Padlet breidt voortdurend de functionaliteit uit. Een handige nieuwe functie van Padlet is het maken van een tijdlijn. Je kunt deze door leerlingen laten maken in het kader van een opdracht bij geschiedenis. Hier vind je een voorbeeld van hoe dat eruit ziet.

Namenkiezer met extra's

Laat het toeval beslissen met  Wheel of Names , een online rad van fortuin, vergelijkbaar met WheelDecide . Kies een willekeurige leerling uit een groep, laat de woorden uit een woordenschatles oefenen of gebruik woorden als trigger om verhalen te bedenken. In deze gratis toepassing zitten wat meer opties. Zo kun je ook afbeeldingen toevoegen als keuze-opties en je rad van fortuin koppelen aan een Google Sheet. Om je 'wielen' op te slaan, moet je een account aanmaken. Zonder account kun je wel 'wielen' aanmaken, gebruiken en hergebruiken. In het laatste geval moet je je 'wiel' delen ('share') en de link goed bewaren.

Digitale wisbordjes

Whiteboard.fi  is een gratis, gebruiksvriendelijke digitale variant op het wisbordje. Op de website maak je een klas aan. Je hebt daarvoor geen account nodig. Jouw klas krijgt een uniek internetadres. Dat adres - de 'room code' - geef je door aan je leerlingen. Zij voeren een voornaam in en klikken op de knop om bij de klas aan te sluiten. De leerkracht ziet welke leerlingen zijn ingelogd en kan ervoor kiezen de namen van de leerlingen zichtbaar te maken of niet. Vanaf hier zijn er twee opties: De leerkracht schrijft een vraag, bijvoorbeeld een som, op het eigen whiteboard, de leerling bekijkt deze en geeft antwoord op het eigen whiteboard. De leerkracht stelt een vraag tijdens de les, de leerling geeft antwoord op het eigen whiteboard. Antwoorden kunnen getekend worden of met de tekst-functie ingevoerd. De leerkracht kan nu onder 'My class' de antwoorden zien en deze pagina 'live' delen met de leerlingen om deze vervolgens te bespreken. Na het bespreken kan ied